#wieżaciśnień

Kolejowa wieża ciśnień jest to przeważnie stalowa konstrukcja lub budynek wykonany z czerwonej cegły lub żelbetu służącą do zaopatrywania infrastruktury kolejowej w wodę. Wieża ciśnień zapewnia stały dopływ wody, kontrolowany przez zawór regulacyjny, zapewniający odpowiednie ciśnienie w sieci rurociągów obsługujących strefę odbioru wody. Ważnym elementem wchodzącym w skład kompleksu stacji wodnej jest przepompownia z pompami tłoczącymi wodę z ujęcia (może to być ciek wodny, rzeka itd.) do wieży ciśnień. Z wieży ciśnień następnie woda z regulowanym ciśnieniem trafia do urządzeń hydraulicznych takich jak żuraw wodny obsługujący parowozy, różnego rodzaje Wieża ciśnień zapewnia stały dopływ wody, kontrolowany przez zawór regulacyjny, zapewniający odpowiednie ciśnienie w sieci rurociągów obsługujących strefę odbioru wody. Ważnym elementem wchodzącym w skład kompleksu stacji wodnej jest przepompownia z pompami tłoczącymi wodę z ujęcia ( może to być ciek wodny, rzeka itd ) do wieży ciśnień. Z wieży ciśnień następnie woda z regulowanym ciśnieniem trafia do urządzeń hydraulicznych takich jak żuraw wodny obsługujący parowozy, różnego rodzaje pompy a także do pomieszczeń przemysłowych lub komunalnych. Wieża ciśnień składa się z cokołu, trzonu i głowicy. W głowicy znajduje się zbiornik na wodę wykonany ze stali lub żelbetu. Wieże ciśnień zwykle były budowane na planie koła. Posiadały również bardzo praktyczny wodowskaz, który pokazywał poziom wody w zbiorniku.