Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
POWRÓT
SOS dla Kujawskiej Kolei Wąskotorowej




    Niezależnie od tego co by się nie działo na kolei jest wielu miłośników i wręcz fanatyków, którzy sercem walczyć będą o zachowanie zabytków infrastruktury kolejowej, pojazdów szynowych i całych torowisk, często nierentownych i nieopłacalnych w utrzymaniu przez PKP, a stanowiących wartość historyczną, społeczną i... turystyczną.

    Często inicjatywę przejmują towarzystwa i kluby miłośników kolei czyniąc wszystko by swoimi działaniami zainteresować władze gminne, powiatowe, czy wojewódzkie. Władz om lokalnym powinno zależeć na rozwoju turystyki, oferując perełki swoich regionów. A czyż Kujawska Kolej Wąskotorowa nie jest perełką?



    Do takich pozytywnych działań można zaliczyć międzynarodowe grono miłośników Kujawskiej Kolei Wąskotorowej z Krośniewic, zaniepokojonych działaniami, być może pozornymi, łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego.

    W odpowiedzi na list do Marszałka wystosowany przez międzynarodową grupę miłośników zabytków SOS dla KKW, występującą w obronie krośniewickiej kolejki wąskotorowej Urząd Marszałkowski przedstawił swoją wizję przejęcia majątku kolejki od PKP.

UM uważa, że ani województwo, ani gminy nie mogą przejąć majątku kolejki w myśl postanowień ustawy o restrukturyzacji PKP i dlatego postuluje przejęcie majątku kolejki przez skarb państwa, który następnie miałby przekazać ten majątek gminom (lub porozumieniu gmin, stowarzyszeniu, związkowi - nie wiadomo jaki twór powstanie).

"Nie rozumiemy dlaczego sposób przekazania kolejki ma być taki "dookólny". - mówi Tomasz Domżalski, członek grupy SOS dla KKW - Przecież ustawa o restrukturyzacji PKP wytycza jasny szlak, jakim to się powinno odbyć. Co więcej - tą drogą ustawową poszły przejęcia innych kolejek, np. Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej w Opolu Lubelskim. Obawiamy się, że droga proponowana przez Urząd Marszałkowski otworzy drogę do zniszczenia kolejki. Ustawa o restrukturyzacji PKP nakłada na jednostki samorządu terytorialnego przejmujące kolejki obowiązek prowadzenia ruchu (choćby sezonowego), natomiast droga wskazana przez UM taki obowiązek zniesie i pozwoli na niemal dowolne dysponowanie majątkiem wąskotorówki, w tym przeznaczenie jej pod inwestycje budowlane (np. kolejny supermarket). Co więcej, kolejka przekazana tą drogą NIE będzie zwolniona z opłat za dzierżawę. Wszystko to wydaje się wskazywać na to, że działania urzędników nie mają na celu rewitalizacji kolejki.
Tak więc z jednej strony mamy deklarację Marszałka popierającą rewitalizację krośniewickiej wąskotorówki, z drugiej jednak strony mamy działania, które budzą wątpliwości. Obyśmy się mylili..."




Fotografie Pawła Papierza ze strony internetowej strony internetowej www.kkw.sos.pl

A tu www.facebook.pl/sos.kkw także miłośnicy KKW prowadzą słuszną akcję ratowania kolejki.
Jerzy Granowski,01.06.2011r.